Lärarporträtt

Min lärare

Jag har valt att beskriva en lärare som har haft en stor betydelse för mig och min skolgång. Maria var min mentor från årskurs sex till årskurs nio. Och jag hade även henne i ämnena svenska och samhällsvetenskap. Maria levde verkligen för att vara lärare hon utstrålande en sån glädje, värme och trygghet. Hon ingav ett stort lugn och lyssnade alltid på vad vi elever hade att säga. Hennes syn på oss elever var att vi var olika individer med olika bakgrunder, kunskaper och erfarenheter. Maria respekterade och accepterade alla elevers olikheter på ett mycket beundransvärt sätt.

På hennes lektioner fanns det aldrig någon elev som satt i ett hörn och gjorde ingenting, hon såg till att individ anpassa stora delar av undervisningen så den skulle passa så många elever som möjligt. Till exempel genom att de elever som lärde sig bäst av att läsa i boken och svara på frågor fick göra det, och att de elever som behövde få genomgångar och diskutera frågorna i grupp fick göra det. Hon gjorde sitt yttersta för att hitta den perfekta vägen till kunskap för varje elev.

Hon hittade ofta kreativa vägar för att bygga upp intresset för olika ämnen hos oss elever, exempelvis genom att vi fick åka och besöka det vi jobbade med i klassrummet. Hon såg till att vi elever fick göra allt från att besöka riksdagen, stadsvandra i olika delar av Stockholm, paddla kajak samt mycket mer och i alla dessa moment fick hon in undervisning och lärande på ett roligt och kreativt sätt.

Maria jobbade mycket med samanhållningen i klassen och la stor vikt på att alla elever i klassen skulle kunna diskutera, umgås, respektera och samarbeta med varandra. I hennes undervisning var det mycket grupparbeten med diskussioner där vi elever själva fick söka, upptäcka, finna informationen och diskutera det ämne vi jobbade med. När det var grupparbeten var hon tydlig med att man inte fick välja sin grupp själv, utan man skulle kunna jobba och komma överens med de klasskompisar som man hade i sin grupp oavsett vem man hamnade med.

Det som jag vill ta med mig av detta i min blivande roll som lärare är vikten i att bygga upp en sammanhållning i klassen där alla elever klarar av att respektera, prata, samarbeta, och umgås med varandra i klassrummet oavsett om man umgås på fritiden eller inte. Att skapa en klass där alla accepterar alla och som har roligt tillsammans, detta trots att man kan vara så olika. Jag vill se varje elev som olika individer, att varje elev har olika bakgrunder, kunskaper, erfarenheter och behov. Jag tror att det är viktigt och att en elev som känner att den blir sedd, förstådd och accepterad av sin lärare kan lyckas bättre i skolan.

Precis som Maria vill jag jobba mycket med att blanda nytta med nöje, att hitta kreativa vägar för att nå ut med kunskapen till eleverna.

Jag tycker att alla de fyra ”klassiska” perspektiven finns med i Marias undervisning, men att det sociokulturella perspektivet och det pragmatiska perspektivet är det perspektiv som tydligast avspeglar sig i hennes undervisning. Det sociokulturella perspektivet avspeglar sig exempelvis i att hon individ anpassar stora delar av undervisningen utifrån varje elevs behov, men även genom grupparbeten och diskussioner. Det pragmatiska genom att hon ofta ser till att ta in undervisningen i verkligheten i form av olika studiebesök.

Lämna en kommentar

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång